الخميس، 31 أكتوبر 2019

من إبداعات شاعرنا / محمد طلعت

البيلياتشوا مش أفلام
ولا حدوته ولا كلام
البيلياتشوا قلبه سلام
خياله واسع للأحلام
يضحك آآه 
ينزل دمعه جوه عنيه
حزنه فى قلبه والله ماليه
هو إتعود لازم يبسط من حواليه
يصرخ آآآآه
بس صراخه ضحكه كبيره تسكن فيه
أنا هاحكيلكوا حكايه جميله
إضحكى يلا ساكته ليه
وأنت كمان إفرد وشك
ولا عاملى فيها بيه
خلص العرض بدرى اوام
كله بيضحك كله سعيد
والبيلياتشوا حط علامة للإستفهام
تعالى قولك قبل خروجك
لسه فاضل بينا كلام
أيوه تعالى ..إنتى تعالى ..أنا بندهلك
وقفت ساكته ..يمكن بتلوم عــ الأيام
كلمتها فـ الحال والتو ..عجبك عرضى
قالت والله كل هزارك من ورا قلبك
شيل الألوان من على وشك يلا اوام
أنا عارفاك وبتعرفنى مش عشرة يوم...
دولا أعوام
وقفت ضحكتى جوه القلب
إتسمرت ولا فيه كلام
وسئلتها عارفنى منين
قالت اسكت ..
اسكت خالص
أحنا مابينا سنين أوهام
احنا اتحدينا الايام
احنا بنينا بايدينا بيتونا فوق السما ودى مش احلام
اسكت خالص دمعى بحور ما يجففهوش اى كلام
انتا غريب
داهن وشك أحمر واخضر وبتتراقص
زى ممثل فى الافلام
إزاى قادر تضحك طيب..أكيد عايش فى الاوهام
عشرين سنه بدور عليك .واسئل روحى
عايش
ميت
فايق
سكران..لماتعبت من الاعذار
يوم أقول النهارده مرجعش..مهو فيه حصار
ويوم تانى اقول لسه مستنى القطار
وعدت سنين وانا اللى بصرخ من بعادك جوايا نار
جوايا روح قتلها شياطين لــــــــ إنتظار
إسكت خالص متتكلمش ..إنت قلبت حياتى دمار
كنا يدوب عشرين سنه ..النهارده بس شوفتك خلف الستار
أنا ولا بتفرج على بيلياتشوا ولا حتى أشوف الناس بالنهار
مهو اصل كل اللى يشوفنى يسئلنى مالك
اللى تهمس انى كبرت ..واللى تقول خف عقلها واتبهدلت
واللى تحس وتبتعد مانا اصلا من غيرك الف مره قررت الانتحار
وانت هنا عمال بتضحك
وكمان بتنده وابتسامتك ماليه وشك .
امسح يلا الالوان دى ..وجاوبنى حالا
فينك انت من رسالتى ليك
بنتظرك تعالى يلا قابل ابويا وخد قرار
جاوبنى حالا رد يلااااا
شوف بقا اهو انا تعبت ..إحضنى ممكن
عايز احس انى حضنك لسه ليا يعنى دار
احضنى حالا ..واحشنى حضنك .كفايا دمار
وحشتنى ..ايوه بجد وحشتنى ..رغم ان دا من الاسرار
البيلياتشوا ................................
ثوانى امسح دمعتى ...آآآآه يا وجع السنين
خلينى بس احضنك جوايا مسجون الحنين
عايز أسئلك سؤال بسيط ..أنا توهت منى ..أنا كنت فين
حاسس ان لسه عمرنا عشر سنين مش اربعيين
إشتقتلك ..يا اللى عمرك والله ماغيبتى ولا ثانيتين
إحضنى إيدى بكفك خلينى ساكت واتكلمى كمان كلمتين
إنطقى يلا بسرعه ..عرفينى دا مش حلم وطمنين
إشتقتلك يا اللى انتى ساكنه فى الوريد معلش هامسح دمعتين
مانا غصب عنى انا عايز اقولك كنتى فين
وازاى وليه وحاجات كتير أنا عايزك بس تسمعين
مش قادر والله تعااالى فى حضنى احضنين
خلينى أتعطر بنفسك ..واسجد بالشكر ركعتين
عايزانى ارد
خلينى امسح دمع عينك .يلا حبيبتى اضحكى ..طب ضحكين
إسمعى يلا كلامى ..إنسى اللى فات ...أنا عايز احكى كلمتين
محمد طلعت


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

قلبي يحادثني قلم الاديبة الشاعرة/ ايمان زقزوق

  قلبي يحادثني قلبي يحادثني بأشياء وما غبت عني إلا لأسباب قد شغلتك عني أوصفها فتغزلت في جمالها ألا تعلم أني شاعرة ولحروف الكلام مترجمه ليس...