الخميس، 31 أكتوبر 2019

من إبداعات الشاعر الجميل / محمد طلعت

انا بكره ماليش قصه ماليش عنــــــــــــوان
خيال ماشى على الارض شبيه إنســــــــــــان
وغنوه جميله مشنوق صوتها على الجــــــدران
وحرف فى نوته مكبوته ومايستروا خـــــــــــــان
أنا عيل صحيح آه ...وريث أنا جدى فــ الإيمــــــان
أنا العربى أنا إبن النيل أنا من سينا من أســــــــــــوان
عروبتى الأصل وجِد الجِد صلاح الدين مش طــــــاليان
وقالوا سلام على سوريا على ليبياعلى فلسطين ع الجولان
يدوسوا الأرض يهينوا العرض ويرفعوا راية الطــــــــغيان
سلام مرفوع براية الدم ومين يهتم وفين بس نلاقى أمــــــــان
يا كل العٌرب هنا فلسطين تناديكم .الأقصى ممنوع مــــــ الآذان
أنا فسلطينى من سوريا أنا مصرى أنا يمنى أنا إبن عٌمـــــــــــان
أنا وليدك ياعرب أنا مسلم أنا مسيحى أنا إبن الارض مش الاديـان
سلامنا يلم عيلتنا .يجفف فينا دمعتنا سلام برجوعنا لبلادنا لللأوطان
وأنا بكره خيال ماشى على الارض مالـــــيش قصه مالـــــــيش عنوان
محمد طلعت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

قلبي يحادثني قلم الاديبة الشاعرة/ ايمان زقزوق

  قلبي يحادثني قلبي يحادثني بأشياء وما غبت عني إلا لأسباب قد شغلتك عني أوصفها فتغزلت في جمالها ألا تعلم أني شاعرة ولحروف الكلام مترجمه ليس...